Beslenme konusunda çok önemlidir

Admin

Administrator
Yönetici
Bağışıklık sistemi organlardan, hücrelerden ve çeşitli yollarla enfeksiyona karşı mücadele veren kimyasallardan oluşan bir bütündür. Kandaki akyuvarlar, antikorlar ve diğer mekanizmalar, vücuda giren zararlı mikroorganizmaları (patojenler) yok etmeye, hasar gören hücreleri ve dokuları onarmaya koyulur.
Proteinler ve onları oluşturan aminoasitler bu bakımdan büyük önem taşır. Enfeksiyon sırasında bağışıklık sistemi kaslardaki proteinleri çekerek amino asitler şeklinde parçalanmasını ve yeni proteinlere dönüştürülmesini sağlar.
İngiltere'deki Southampton Üniversitesi'nde tıpta beslenmeye bağlı bağışıklık konusunda çalışma yürüten Profesör Philip Calder, hastayken kilo kaybı ve kasların zayıflamasının bundan kaynaklandığını söylüyor.
Calder, "İyileşme sürecinde protein gerekir. Vücudun işleyişi için temel yapı taşlarını bunlar sağlar… özellikle hasta yatağında hareketsiz kalanlar açısından" diyor.
Vücut normalden daha yoğun çalıştığı için daha fazla enerjiye ihtiyaç duyar. "Bağışıklık sistemi aktif bir halde patojenlerle uğraşırken çok enerji gerekir. Bağışıklık sisteminin tepkisi bol miktarda onarım içerir" diye devam ediyor.
Hastalık nedeniyle iştahın açık olmaması durumunda bile yulaf, ekmek, makarna gibi yüksek karbonhidrat içeren gıdalar ile enerji yoğun ve bol protein içeren tam yağlı yoğurt, yumurta ve kuruyemiş tüketmek iyileşme sürecine yardımcı olur.


Hastalık ve iyileşme sürecinde yeterince vitamin ve mineral almak da önemlidir.
Prof. Calder, "Bunlar fabrikadaki işçiler gibidir; her şeyi onlar yapar ve gerçekten önemlidirler" diyor.
Bağışıklık sistemini destekleyen vitamin ve mineraller şunlardır:
  • Vitaminler: A, C, D, E, B6, B9 (folik asit), B12
  • Mineraller: çinko, bakır, selenyum ve demir
Bu mikro besinler birçok meyve ve sebze ile et, yumurta ve süt ürünlerinde mevcuttur. Yeterince güneş görmeyen kişilerin D vitamini eksikliği riskine karşı, veganların da sadece hayvansal ürünlerde bulunan B12 vitamini takviye şeklinde alabileceği belirtiliyor.
Zeytinyağı, kolza (kanola) yağı ve yağlı balıklarda bulunan sağlıklı yağlar da enerji ve yeni hücre yapımı için gereklidir. Omega 3 yağları, temel (esansiyel) yağ asitleri de vücudun kendi başına yeterince üretemediği, beslenme yoluyla alınması gereken yağlardır ve bağışıklık sistemi için faydalıdır. Sardalye, somon ve uskumru balıkları başlıca Omega 3 kaynaklarındandır. Hastayken yeme güçlüğü çekilmesi halinde omega 3 ile zenginleştirilmiş vitamin takviyesi alınabilir.
İyileşme sürecini mucizevi bir şekilde hızlandıran bir tek vitamin ya da mineral yoktur; bunların her birinin oynadığı rol farklıdır.
 
Üst